De eigenaar van een auto bepaalt of en met wie hij autodata deelt. Alleen zo kan hij zelf zijn garage
kiezen en kosten voor onderhoud en reparatie onder controle houden, aldus de ANWB in een brief
aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur & Waterstaat.
Het gevaar dreigt dat autobezitters worden verplicht om onderhoud alleen op (dure)
onderhoudsadressen te laten uitvoeren die zijn aangewezen door de fabrikant. Garages die moeten
betalen voor gebruik van fabrieksdata, zullen die kosten doorberekenen aan de consument. Vanaf
2030 gaat het in Europa jaarlijks om 65 miljard euro aan extra kosten.
Privacy beschermen
Ook pleit de ANWB voor een goede bescherming van de privacy, nu autofabrikanten steeds meer
gegevens vastleggen over de staat van de auto en het rijgedrag, vaak zonder dat de eigenaar dat
weet. Wetgeving die de toegankelijkheid van autodata regelt, is noodzakelijk, aldus AFCAR NL, een
samenwerkingsverband van de ANWB, BOVAG, FOCWA, RAI Aftermarket, RAI Equipment, VACO,
Verbond van Verzekeraars en vereniging van autoleasebedrijven VNA.
Ook voordelen
Uit Europees onderzoek blijkt dat ruim 75% van de automobilisten bij aankoop van een auto naar
eigen zeggen geen toestemming heeft gegeven om data te delen. Verreweg de meesten denken dat
ze geen zeggenschap hebben over de data die hun auto verzendt. Alle reden voor de ANWB om hier
aandacht voor te vragen. Voertuiggegevens delen heeft overigens ook voordelen, zoals pech
voorkomen door onderdelen preventief te vervangen of adviezen om zuiniger veiliger te rijden.
Meer informatie vind je op anwb.nl